Klein beginnen om groot(s) te worden
We willen dat de Grasspriet een school is waar kinderen zo goed mogelijk worden voorbereid op, in eerste instantie de middelbare school, maar ook op hun latere leven. We willen samen met uw kind het maximale naar boven halen zodat hij/zij zich hier optimaal kan ontwikkelen.
Hieronder staan onze kernwaarden beschreven:
Zelfstandigheid & autonomie
De leerlingen worden steeds meer zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De rol van de leerkracht verandert steeds meer van leidend naar begeleidend. De leerkracht daagt de leerlingen uit om zelf initiatief te nemen, geeft de leerlingen vertrouwen en stimuleert ze om probleemoplossend te werken. De leerlingen leren op zichzelf te reflecteren en ontdekken hun krachten en hun ontwikkelpunten. Vanuit die reflectie leren ze zelf hun leerproces beter aan te sturen en verder vorm te geven.
Samen leren & werken
‘Samen leren door samen te werken’. De leerkracht stimuleert het werken op een coöperatieve manier waardoor de leerlingen van en met elkaar leren. Wanneer leerlingen in groepen werken, nemen ze op gelijke wijze deel aan een gezamenlijke taak. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen prestatie, maar voor de prestatie van de hele groep. Deze werkvormen bevorderen de betrokkenheid en zorgen daarnaast voor een hoger leerrendement.
Betrokkenheid
De leerkracht streeft ernaar dat leerlingen zich intrinsiek gemotiveerd voelen tijdens het volgen van het onderwijs. Leerkrachten stimuleren dit door de leerlingen mee te laten denken over de inhoud en werkwijze van het onderwijs. De opdrachten die de leerlingen krijgen hebben betekenis en vinden zoveel mogelijk plaats binnen de belevingswereld van de leerlingen. De leerkracht stimuleert de leerlingen hun eigen kwaliteiten in te zetten tijdens deze opdrachten. Hierdoor wordt de intrinsieke motivatie positief gestimuleerd. Leerlingen worden bewust gemaakt van de lesdoelen en het waarom, zodat de betrokkenheid vergroot wordt.
Uitdagingen
De leerlingen worden uitgedaagd met opdrachten die net iets meer vragen dan wat de leerling al kan en weet. Ze worden hierbij gestimuleerd om uit hun comfortzone te komen. De leerkracht creëert hiervoor ruimte en mogelijkheden. Het proces is hierbij belangrijker dan het uiteindelijke antwoord of doel. Kinderen mogen “verdwalen in de goede richting”. Door het stellen van de juiste vragen, door goed te luisteren en door het geven van vertrouwen stimuleert de leerkracht de leerling om een extra stap in hun ontwikkeling te maken.
Kwaliteiten
Ieder kind beschikt over een veelvoud aan kwaliteiten. Alle leerlingen krijgen de kans om deze kwaliteiten te ontdekken, verder te ontwikkelen en aan elkaar te laten zien. Leerkrachten stimuleren leerlingen hierbij middels het geven van groeigerichte feedback. Hierdoor krijgen hun kwaliteiten nog meer kans zich te ontwikkelen. De leerling is het stralende middelpunt in de ontwikkeling van zijn/haar eigen leerroute.