Grasspriet Grasspriet

Onze missie en visie

Klein beginnen om groot(s) te worden

We willen dat de Grasspriet een school is waar kinderen zo goed mogelijk worden voorbereid op, in eerste instantie de middelbare school, maar ook op hun latere leven. We willen samen met uw kind het maximale naar boven halen zodat hij/zij zich hier optimaal kan ontwikkelen. 

Hieronder staan onze kernwaarden beschreven: 

Zelfstandigheid & autonomie

De leerlingen worden steeds meer zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De rol van de leerkracht verandert steeds meer van leidend naar begeleidend. De leerkracht daagt de leerlingen uit om zelf initiatief te nemen, geeft de leerlingen vertrouwen en stimuleert ze om probleemoplossend te werken. De leerlingen leren op zichzelf te reflecteren en ontdekken hun krachten en hun ontwikkelpunten. Vanuit die reflectie leren ze zelf hun leerproces beter aan te sturen en verder vorm te geven.

Samen leren & werken

‘Samen leren door samen te werken’. De leerkracht stimuleert het werken op een coöperatieve manier waardoor de leerlingen van en met elkaar leren. Wanneer leerlingen in groepen werken, nemen ze op gelijke wijze deel aan een gezamenlijke taak. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen prestatie, maar voor de prestatie van de hele groep. Deze werkvormen bevorderen de betrokkenheid en zorgen daarnaast voor een hoger leerrendement.

Betrokkenheid

De leerkracht streeft ernaar dat leerlingen zich intrinsiek gemotiveerd voelen tijdens het volgen van het onderwijs. Leerkrachten stimuleren dit door de leerlingen mee te laten denken over de inhoud en werkwijze van het onderwijs. De opdrachten die de leerlingen krijgen hebben betekenis en vinden zoveel mogelijk plaats binnen de belevingswereld van de leerlingen. De leerkracht stimuleert de leerlingen hun eigen kwaliteiten in te zetten tijdens deze opdrachten. Hierdoor wordt de intrinsieke motivatie positief gestimuleerd. Leerlingen worden bewust gemaakt van de lesdoelen en het waarom, zodat de betrokkenheid vergroot wordt.

Uitdagingen

De leerlingen worden uitgedaagd met opdrachten die net iets meer vragen dan wat de leerling al kan en weet. Ze worden hierbij gestimuleerd om uit hun comfortzone te komen. De leerkracht creëert hiervoor ruimte en mogelijkheden. Het proces is hierbij belangrijker dan het uiteindelijke antwoord of doel. Kinderen mogen “verdwalen in de goede richting”. Door het stellen van de juiste vragen, door goed te luisteren en door het geven van vertrouwen stimuleert de leerkracht de leerling om een extra stap in hun ontwikkeling te maken. 

Kwaliteiten

Ieder kind beschikt over een veelvoud aan kwaliteiten. Alle leerlingen krijgen de kans om deze kwaliteiten te ontdekken, verder te ontwikkelen en aan elkaar te laten zien. Leerkrachten stimuleren leerlingen hierbij middels het geven van groeigerichte feedback. Hierdoor krijgen hun kwaliteiten nog meer kans zich te ontwikkelen. De leerling is het stralende middelpunt in de ontwikkeling van zijn/haar eigen leerroute.

Amber Amber
Amber Amber

Ons kleuteronderwijs

Je goed voelen en spelen is het allerbelangrijkste binnen ons kleuteronderwijs. We richten de leeromgeving zo in dat er op een spelenderwijze manier zoveel mogelijk ontdekt en geleerd kan worden. Hierbij houden zoveel mogelijk rekening met de belevingswereld van de kleuters. Door zoveel mogelijk bij de belevingswereld aan te sluiten en het inzetten van echte materialen, komen we tot mooie dingen en ontstaat er een hoge betrokkenheid. In ons spel is er geen goed en fout. We leren door het doen en inspireren elkaar om het beste uit alle kleuters te halen.  

Naast het hoekenwerk, werken de kleuters ook met taakjes passend binnen het thema. Zo wordt er op jongen leeftijd al ingezet op de zelfstandigheid en autonomie van jonge leerlingen. Door te werken met taakjes willen we ze al vanaf de kleuterleeftijd betrekken in hun eigen leerproces en inzicht geven in hun eigen krachten en ontwikkelpunten.

Daarnaast zetten we veel in op sociaal- emotionele vaardigheden en een veilige basis. Samen spelen, vriendjes leren maken,… Hierdoor leren ze controle ontwikkelen over hun eigen emoties  en wordt sociaal gedrag gestimuleerd.

Dit samen vormt een mooie basis voor de toekomst van de kleuter.